onsdag 20 maj 2015

Firandet av PUNKTmedis 10 år

Bilderna är tagna av och tillhör mig, SincerelyJohanna
Jag har ju helt glömt att blogga om 10 årskalaset för PUNKTmedis som fyller år i år. Jag var där på lördagen när de hade firande i form av författarsamtal med tre ungdomsboksförfattare. Bibliotekarien Alle Eriksson samtalade med Patrik Lundberg, Sandra Beijer och Gunnar Ardelius. Det hela började med att de läste ur sina aktuella böcker. Patrik läste ur Onanisterna (om 90-patten), Sandra läste ur Det handlar om dig (chattscenen) och Gunnar läste ut Vill ha dig så illa (alldeles i bokens början). Sedan pratade de om vad det var som fick dem att börja skriva och Patrik sa att en bok inte alltid behöver vara viktig att det räcker att den underhåller. Jag tycker det är väldigt intressant i relation till ungdomsböcker och moralpanik över vissa ämnen.

Gunnar pratade om att det finns en typ av prestationshets i vuxenblivandet och hans bok utspelar sig precis efter studenten (precis som Patriks). Han menar på att det inte finns en rak linje i hur en blir vuxen. Och den delen tycker jag personligen är superintressant när den skildras i ungdomsböckerna. Det är också delvis därför jag fortsätter att läsa ungdomsböcker fast jag nu kan räknas som vuxen, för jag upplevde att det inte fanns lika många böcker på det temat när jag var tonåring.

Sandra berättade att hon fastnar i tonåren när hon ska skriva. Hon tycker att det är spännande att utforska hur det är att vara 15 år men är innerligt glad att hon inte längre är 15 år. Gunnar och Sandra har mejlväxlat och det finns och läsa om på hennes blogg, länk. Patrik berättade att Håkan Hellström har räddat hans liv och hur viktig hans musik var och är. Och jag minns så väl hur Håkans första skiva är som soundtracket till mina tonår (jag var sådär 15-16 när den skivan kom) och jag slungas alltid tillbaka till den åldern när jag hör den skivan än idag.

Författarna fick frågan om ungdomslitteratur alltid måste innehålla kärlek. Gunnar sa nej på den frågan men sa att de måste innehålla relationer av något slag. Sandra berättade att hon både vill läsa om och skriva om kärlek.

Det var ett väldigt fint samtal som trots att det var en timme tog slut alldeles för fort. Jag kan varmt rekommendera deras böcker och håller tummarna för att de ses i en panel snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.