måndag 18 maj 2015

Bara läsa romance/romantik?

För ungefär ett år sedan började jag läsa romance på allvar. Jag var inne i en sjukt stressig och tung period och samtidigt som jag var väldigt trött och sliten ville jag inte sluta att läsa. Min räddning för att hålla uppe läsandet blev romance. Det var litteratur på precis den nivå som jag klarade av att ta in. Under våren och sommaren förra året läste jag väldigt många böcker inom romance/romantik. Jag hade romantikvecka här på bloggen, inte bara en utan två gånger. Mitt läsande av romantiska böcker slutade inte i somras utan jag fortsatte att läsa dem men numer blandar jag upp dem med andra typer av böcker. Även om jag inte skäms för att jag läser romance lika mycket som jag gjorde i början så har jag tyvärr inte lyckats skaka av mig den skamkänsla jag har.
Bilden har jag lånat från svb.se
En person som uteslutande läser romance och romantik är Carolina Oikarinen som Svensk Bokhandel har gjort en intervju med. Carolina läser sedan fyra år tillbaka endast romantiska böcker från mästerförlaget på det planet, Harlequin. I intervjun pratar Carolina bland annat om varför hon endast läser böcker från Harlequin och vilka favoritförfattare hon har.
Harlequin har ett ”tantsnusk”-rykte. Hur ser du på det?
   – Jag tycker inte att det stämmer. Det beror kanske på vilken Harlequin-genre man har läst. Det finns en serie som heter Passion, men man kan ju välja någon av de andra serierna om man inte gillar den. Jag fick väldigt mycket reaktioner från äldre kompisar när jag började läsa Harlequin: ”Jaha, ska du läsa det där? Gud vad snuskigt”. Det tyckte jag var jättejobbigt så jag försökte gömma vad jag läste i en tidning eller en annan bok. Men sen tänkte jag att, ”nä, det är ju inte så”, så det gör jag inte längre.
Du läser bara Harlequin. Varför då?
   – Jag blir aldrig besviken. De levererar alltid. Varför ska jag läsa något annat om jag inte vet om jag blir nöjd? Ska jag chansa på en bok som jag inte vet någonting om, när jag har Harlequin där jag vet exakt vad jag får?
(från intervjun i Svensk Bokhandel)

Ni kan läsa intervjun i sin helhet här, länk. Själv läser jag helst böcker från serierna Silk eller Romantik. De känns inte allt för överdrivna och könsrollerna är inte allt för uppåt väggarna. Och det har jag sagt förut men den feministiska sidan av mig får jag lite stänga av när jag läser romance. I alla fall när jag läser amerikansk romance för den är allt för ofta stereotyp i sina könsrollsskildringar.
Bilden tillhör mig, SincerelyJohanna
Förra veckan var jag på bokrelease för Simona Ahrnstedts nya bok En enda hemlighet. Det var knökfullt på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Nästan alla i publiken var kvinnor och kvinnor i min ålder och uppåt. I signeringskön var det många som boktipsade varandra om andra böcker inom genren. Simona kallas ofta för Sveriges romancedrottning och det kan jag skriva under på. Det är inte så många författare som skriver romance i Sverige. Jag passar på att återigen tipsa om Iza Melody Frost eller som hon heter egentligen Sofia Fritzon och hennes noveller Vardagserotik som var de som fick mig att börja läsa romance förra våren.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att mina noveller hjälpte till att lotsa dig in på romantikens bana :) Jag hoppas kunna återgå till att skriva mer contemporary romance när jag avslutat uppföljarna till Dödskyssen, så då får du lite mer romantik att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med och att det blir relativt snart. Speciellt i stil med dina noveller.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.