tisdag 13 januari 2015

Bokvåren 2015- vuxenböckerna

Jag läser mest ungdomsböcker och romance men för det är jag sugen på en hel del andra skönlitterära titlar för vuxna i vår. Dock läser jag för få för att kunna uttala mig om trender och tendenser, så jag övergår raskt till att presentera de titlar jag vill läsa istället:
Albert Bonniers förlag
Jag blev tipsad om Kristin Hannah nyligen och i vår är hon aktuell med Flyga vilse. När jag läste om den först tänkte jag att den skulle vara lik Min bästa väns dotter av Dorothy Koomson men den här verkar vara lite djupare och mer svärta i. 

Bokfabriken
För mig är det här första säsongen som jag uppmärksammat förlaget. Och anledningen att jag fastnade på deras sidor i katalogen var Katerina Janouchs bok Babyrace, som vad jag förstår är en chicklit. Dock finns det ingen information om varken boken eller författaren på deras hemsida (och då kommer boken om en vecka). 
Brombergs
I vår ges det ut en ny bok i Blå blixt-serien, och den heter Den sista fasta kontinenten. Jag brukar ha svårt att läsa poesi men dikterna i Blå blixt brukar jag kunna ta till mig och förstå. De har releasefest öppen för alla den 23 januari. En bok om systrar och syskonskap som jag vill läsa är den av Sara Paborn och den heter En eller annan väg. Förlaget ger åter ut De små tingens gud av Arundhati Roy och omslaget är så snyggt att jag skulle kunna ha den inramat på en vägg här hemma. Snälla kan jag inte få köpa den som plansch?
Kolik
Min favorit Ellen Ekman är tillbaka i vår med ett nytt seriealbum om Lilla Berlin, och den här heter Lilla Berlin #3. Det är fantastiskt att de kommer tätt albumen om hipsterkompisarna.

Galago
Numera är seriealbumen något jag både läser och gillar. I vår kommer Henrik Bromander ut med albumet Kurs i självutplåning och det vill jag verkligen läsa.
Norstedts
Lärarkåren är en yrkeskår jag har stor respekt för. Malin Hedin ha skrivit boken Inte gå under om en ung ny lärare som försöker att inte gå under. Det låter kanske deppigt men jag är riktigt sugen på att läsa den ändå. Sofia Nordin är dubbelt aktuell i vår, dels med en ungdomsbok och dels med en bok för vuxna. Den för vuxna heter Atomer och är en kärlekshistoria och det är jag svag för så den känns som given läsning.
Ordfront
Den här är en sannerligen inte en feelgood men historien verkar så stark att jag är villig att frångå det fluffiga och mysiga. Det är Och runt mig faller världen av Marit Sahlström jag menar. Ni kan lyssna på Marit på Release me nästa vecka (20 januari).

Natur & Kultur
Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli har en podd ihop, den heter En varg söker sin pod. Nu ger de ut en bok tillsammans också och där svarar de på lyssnarnas brev. Boken heter Kära Liv och Caroline,
Printz Publishing
Pia och Anna som driver förlaget ber om ursäkt i vår. Förlaget som gjort sig kända för sin smarta feelgood ger nu ut en riktigt sorglig historia som kommer att kräva många näsdukar. Det är främst Rabbit Hayes sista dagar av Anna McPartlin de syftar på då. Jag är förutom den även sugen på Den tredje hustrun av Lisa Jewell och Jag minns ingenting av Nora Ephron.
Lind & Co
Jag missade Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson när den kom ut och nu kommer uppföljaren som heter Den som väntar. Jag vill läsa båda två men ska ta dem i rätt ordning.

Leopard förlag
En viktig antologi som kan läsas både inom och utanför akademin är Sexualpolitiska nyckeltexter med redaktörerna Klara Arnberg, Pia Laskar och Fia Sundevall. Troligtvis en kommande klassiker på litteraturlistan på genusvetenskapen på universitet och högskolor runt om i landet.

Lavender Lit
Det förlag vars hela utgivning i vår jag inte tänker missa är Lavender Lits. De ger ut två böcker som jag är otroligt sugen på. Tyvärr kommer inte böckerna fören i april/maj så jag får väl vänta och önska mig dem i födelsedagspresent (fyller år i slutet av maj). De ger ut Vi var alla helt utom oss av Karen Joy Fowler (vuxen) och Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart (ung vuxen). Heja Lavander som håller böcker för unga vuxna högt och jag kan numera lita på att de ger ut åtminstone en bok av typen samtida realism som är den typ av ungdomsbok/ung vuxen jag gillar bäst!


Bonnier Pocket
Inte för att jag är sugen på att läsa böckerna men omslagen är så snygga. De är gjorda av duktiga Fideli Sundqvist som är så skicklig att skapa med papper. Jag vill hellre läsa hennes bok I love paper som kom ut på Natur & Kultur i höstas.

10 kommentarer:

  1. Men nu glömde du En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt! Eller den kanske inte är med i vårkatalogen? Den kommer i maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte med i katalogen och på hemsidan står det endast e-bok. Vet inte om den kommer som tryckt bok också. Jag hade mycket hellre läst om Åsa och Michel nu i bok två dock.

      Radera
  2. Några böcker som vi båda lockas av och en hel del som jag inte alls uppmärksammade i katalogen. Kul! Ser fram emot att läsa om vad du tyckte om böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror dessvärre inte att jag kommer att hinna läsa alla böcker, men de jag hinner med kommer jag skriva om :-)

      Radera
  3. Åh, tack för boktips! Babyrace var helt ny för mig. Den vill jag läsa! Kollade lite på bokus på den och den låter som en typisk chic-lit.

    SvaraRadera
  4. Åsa och Michel. De levde lyckliga i alla sina dagar.
    The End
    Varsågod
    :)
    (En enda hemlighet kommer 27/5. Som "vanlig" bok.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej Simona! vad roligt att du tittat förbi här. Då väntar jag tills den finns tryckt för den ska givetvis få stå bredvid dina andra böcker i bokhyllan. Härligt att höra att de lever och mår bra :-)

      Radera
  5. Jag har gått igenom katalogen en gång under jullovet men minns inte att jag noterade Atomer - den blev jag sugen på nu. Men jag ska också knåpa ihop ett inlägg om di däringa vårböckerna så jag ska titta i min katalog igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot det inlägget! Kanske att jag kan få tips på böcker jag har missat då.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.