torsdag 18 december 2014

Lucka 18: Läsa böcker tillsammans



I år är året när jag verkligen har kommit in i det här med att bokcirkla. Jag började med det förra hösten men det är i år som det har tagit fart och blivit en god vana. Jag är med i två vad ska jag säga, fysiska bokcirklar. Den ena är vi tre i och den andra är vi fem i. Att vara med i en bokcirkel är väldigt roligt och det ger framför allt läsningen en extra dimension. När jag läser en bok som jag ska bokcirkla om så läser jag på något vis den mer noggrant. I våras blev det lite mycket på jobbet att jag pausade mitt deltagande i den ena bokcirkeln men nu är jag tillbaka igen. Medlemmarna i båda bokcirklarna jobbar alla i förlagsbranschen och det är speciellt. Det gör att vi inte väljer böcker från deras förlag, men även att medlemmarna i bokcirkeln då gärna läser böcker de inte vanligtvis jobbar med. Jag trivs som fisken i vattnet, för dels får jag prata om en bok jag har läst och dels lär de mig massor om bokbranschen. Vi har även ett bra system för hur vi väljer böcker till nästa gång. En person har med sig förslag på böcker paketerade i olika teman, vi får välja ett tema och sedan får vi veta vilka böcker som gömmer sig bakom temat. Det är bland dessa böcker vi sen röstar om vilken bok vi ska läsa till nästa tillfälle.

Jag har också bokcirklat via nätet och bloggen i år. Två gånger har jag och Bokpotaten läst bok tillsammans. Det har varit superskoj verkligen. Vi har läst Boken om Mademoiselle Osieau och Fangirl. Vi gjorde så att vi delade upp vårt cirklande under en månad där vi sammanstrålade varje lördag och då skrev om vad vi tyckte så långt på våra bloggar och sedan kommenterade vi hos varandra. Det var lika spännande varje lördag när jag klickade in mig hos Bokpotaten och läste vad hon tyckte. Jag tyckte att det här var ett roligt sätt att cirkla om böcker och skulle gärna göra det igen nästa år. Om någon är intresserad är det bara att lämna en kommentar.
Min kompis Sofia och jag har en ny fin tradition som vi började med i år. Vi ses när det har kommit en ny katalog från Svensk Bokhandel och så gå vi igenom kommande utgivning. Vi tittar på vilka titlar vi är sugna på, vilka trender ser vi, hur står sig våra favoritförlag och hur står det till med vår favoritgenre: ungdoms-/unga vuxna-böckerna. Just det här att få grotta ner sig i bokbranschen är ett sant nöje och jag är så glad att jag har kompisar som delar det intresset. Nu i dagarna kom katalogen med vårens böcker och vi ska ses under julledigheten och gå igenom kommande utgivning.

Jag hoppas att 2015 blir ett bra bokår med många boksamtal, både digitalt och fysiskt. För böcker är ju bland det bästa jag vet.

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bokcirklar du är med i! Det är ju underbart att prata om böcker med andra entusiaster. Väldigt trevlig tradition att gå igenom kommande utgivning också, hoppas på ett kommande blogginlägg om vad ni hittade för guldkorn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett väldigt roligt år just när det gäller läsning tillsammans med andra. Det kommer flera inlägg om vad jag hittar i vårkatalogen, men det blir efter jul :-)

      Radera
  2. Tack för i år, Johanna! Vi får prova nån mer gång och se om vi inte kan lyckas hitta en superduperbok att nojja över ihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Jag kör gärna fler gånger med dig. Hojta till om du hittar någon bra bok att läsa tillsammans.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.