måndag 1 december 2014

Lucka 1: Augustgalan

För en vecka sedan var det Augustgalan och vi fick veta vilka som kammade hem Augustpriset och Lilla Augustpriset. På jobbet svirade jag om till festklänning och begav mig i regnet till Konserthuset mitt i Stockholms city. Där inne var det trevlig (och högljudd) stämning. Det vimlade av förlagsfolk och författare, både de som var nominerade och inte. Vi drack bubbel och minglade och förväntningarna och förhandstippandet var på topp. Klockan halv sex började själva galan och vi begav os till våra platser och de som inte var på plats kunde följa galan via nätet. 
Det började med lite livemusik och sedan kom kvällens konferencier Amanda Ooms och hälsade oss välkomna. Under kvällen spelade underbara Sofia Karlsson och Eric Gadd (vars ljud var på tok för högt).
Innan kvällens första pris delades ut samtalade Amanda med Förläggarföreningens (som är de som delar ut Augustpriset tillsammans med PostNord) ordförande Eva Bonnier. Hon sa bland annat att Augustpriset vinner en inte, det tilldelas en. För det går inte att tävla i litteratur. Och senare under kvällen fick vi verkligen en känsla av det, jag återkommer i frågan. Så kvällens första mottagare av en statyett var den som vann Lilla Augustpriset. Det var verkligen många bra bidrag i år. Den som presenterade vinnaren var ingen mindre än vår nya kulturminister Alice Bah Kuhnke. Vinnaren blev Matilde Villegas Bengtsson och hennes novell Orangeriet (mycket värdig vinnare). Läs hennes vinnande bidrag här, länk.
Näst på tur var Årets fackbok. De hade gjort så fint med presentationerna (gällde alla tre bokkategorier) och det var sex stycken personer som presenterade varsin bok. Detta gjorde verkligen att alla böcker kändes som vinnare och den som sedan fick priset kändes det inte som om denne vann utan tilldelades priset. Jag höll tummarna för Anna Charlotta Gunnarsson som bekant men priset gick till Lars Lerin. Hans bok Naturlära är verkligen en fin bok (recension av den kommer i veckan) så det är en värdig vinnare trots allt. Hans tacktal är bland det gulligaste jag varit med om. Ni kan se alla presentationer och tacktal på Augustprisets YouTube-kanal.
 
Sedan var det dags för Årets barn- och ungdomsbok. Det var fem bilderböcker nominerade och förhandssnacket gjorde gällande att det skulle bli en bilderbok som vann. Men tji fick vi för vinnaren blev Mördarens apa av Jakob Wigelius. Roligt för honom men jag håller med om att det borde ha varit en bilderbok som vann (de var ju ändå fem av sex böcker i den klassen).
Så var vi framme vid kvällens höjdpunkt för många (för ärligt talat är det den här kategorin all press och media fokuserar på), Årets skönlitterära bok. Innan vi gick in och satte oss såg jag Kristina Sandberg i vimlet och gick fram till henne och önskade henne lycka till. Hon sa att visst hoppades hon men det var en stor ära bara att få vara nominerad. När de läste upp vinnaren satt jag redo att publicera på Twitter men när det visade sig att vinnaren (så otroligt välförtjänt) blev Kristina så släppte jag telefonen, klappade händerna och jublade högt. Jag blev så otroligt glad för hennes skull. Dessutom fick hon en mycket fin presentation av Margareta Winberg.
 
Kristina höll också kvällens finaste tacktal och tårarna rann på inte bara mig vill jag lova. 

När alla priser var utdelade gick vi upp i Grünewaldsalen och fick varsin tallrik med plockmat och ett glas bubbel. I matkön hittade jag min stora idol Ingalill Mosander och jag kunde inte motstå frestelsen att gå fram och prata med henne. Den kvinnan är lika cool och trevlig i verkligheten som hon är på tv och jag är så glad att jag vågade gå fram. Uppe i salen var det återigen trångt men trevligt och det gick att kändisspana så det stänkte om det. Jag hittade ett gäng bokbloggare att mingla med och lyckades även få hälsa på Anna Charlotta Gunnarsson (min nya stora idol) som var ursnygg i sin blåa dress som jag inte hann fota dessvärre. Hon är också lika cool och trevlig som hon verkar på tv/radio.
Kvällens stora vinnare var de två stora förlagshusen med två vinster för Bonnierförlagen (Albert bonniers förlag och Bonnier Carlsen) och en för Norstedts. Vill du hänga med förlagssverige är galan ett ypperligt tillfälle för detta för det kändes som om alla var där. Jag är otroligt glad och tacksam för att jag fick gå. Ett stort grattis till alla vinnare. Precis innan jag och de bokbloggare jag hängde med skulle gå hittade vi Kristina Sandberg tillsammans med sin förläggare. Hon sprudlade av glädje och det blev pricken över i:et att få gratta henne personligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.