söndag 14 december 2014

3 kärleksantologier

Jag testade att läsa några av de antologier som Harlequin ger ut. Under en kampanj som de hade på just antologier beställde jag tre stycken som jag läste i november. Smaker av lycka innehåller bidrag från Nina Harrington (Brudens bäste vän) och Kelly Hunter (Begärets makt). Känslor av hetta är skriven av Nikki Logan (Tystnad tagning...Kyss mig!) och Cathy Williams (Säg för alltid...). Dofter av kärlek består av två böcker av Natalie Anderson (Under Afrikas himmel) och Lucy Gordon (Inled mig i frestelse). Det som blir uppenbart vid läsning av antologier är att de kan vara oerhört ojämna. Det kan vara en av i det här fallet två som är bra och den andra är inte alls någon höjdare. Av de här tre böckerna var det en text i varje som jag gillade och tre som inte alls föll mig på läppen. Den sak jag störde mig på var att det gick så fort i alla böcker. De bidra som jag tyckte bäst om hade gjort sig så mycket bättre i en egen bok än i en antologi. Det fanns inte utrymme för fylliga personporträtt, bakgrundshistorier och saker växte fram på några få dagar vilket gjorde att de lyckliga sluten inte kändes trovärdiga. Böckerna funkar för stunden om du inte har för höga förhoppningar eller krav.

I Smaker av lycka var min favorit Brudens bäste vän. Den handlar om Amy som är bagare och Jared som är brudens bror, bruden vars tårta och bröllop Amy ska ordna. Amy är även brudens bäste vän och hederstärna. Det är sött (mycket bakverk), rikt (Jared är snuskigt rik) och går i ett rasande snabbt tempo. Amy är ingen bröllopsfixare och Jared är inte den som står och ser på när någon behöver hjälp, utan han kavlar upp ärmarna.  

Känslor och hetta var faktiskt den enda av de tre som jag faktiskt gillade båda bidragen. Bäst var ändå Tystnad tagning...Kyss mig! Den handlar om tv-producenten Dan och landskapsarkitekten och programledaren Ava. De har känt varandra nästan hela sina liv och nu jobbar de ihop på samma tvprogram som Dan producerar och Ava programleder. Under ytan finns sexuell spänning och det är den av alla texter som kändes mest fyllig och tillräcklig i sin korta utformning.

Dofter av kärlek hade bara en bra text och det var Under Afrikas himmel men även den önskar jag hade fått vara en hel bok. Sebastian och Ana gifte sig efter ingen tid alls (läs en vecka) sedan hände något sorgligt, de delade på sig och nu befinner sin Ana på en resa runt i Afrika för att komma iväg från Sebastian och det som hände. Sebastian i sin tur letar upp Ana och de delar resan med den gemensamma övertygelsen att de ska leva ut sin sexuella dragningskraft under resan men sedan skilja sig när de kommer tillbaka till England. Så enkelt är det givetvis inte och vi får veta vad som händer när de kommer tillbaka till sina liv igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.