lördag 20 september 2014

Ungdomsböcker hos Rabén & Sjögren hösten 2014

I torsdags morse tog jag mig genom ett dimmigt Stockholm till Rabén & Sjögren och deras ungdomsboksfrukost. Jag har varit uppspelt över den ända sedan jag fick reda på datumet och sedan även vilka författare som skulle vara med. Jag var på plats tidigt för jag ville få mitt exemplar av Patrik Lundbergs nya bok signerad. När det var gjort minglade jag med andra bokbloggare, bibliotekarier och personer från förlaget samtidigt som jag åt frukost. Sen körde det igång och det var sex författare på plats och pratade om sina böcker. Och många av dem står på min lista med böcker jag inte får missa i höst.
Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Eftersom Patrik Lundberg skulle iväg till Gomorron Sverige direkt efter sitt prat fick han vara först ut. I höst är Patrik aktuell med sin andra bok Onanisterna (recension av den kommer imorgon). Han pratade om boken och visade oss bilder på ställen i Sölvesborg och Malmö som figurerar i boken. Det var riktigt skoj att se dem på bild och hur de ser ut i verkligheten kontra hur jag föreställde mig dem när jag läste boken. Och så pratade han om titeln (vilket jag tänker mig att han kommer att få prata om till leda i höst) och varför boken heter som den gör. 

Johanna Koljonen var näst på tur och hon inledde med att säga att hon var väldigt nervös. Hon hade dock inget att vara nervös för, det gick jättebra. Det var seriealbumet Oblivion High 2 Johanna skulle prata om, där hon har skrivit texterna och Nina von Rüdiger har tecknat. Det är en serie som utspelar sig i Upplands Väsby och det här är bok två i serien. Jag som numera läser och gillar serier blev väldigt sugen på att läsa både del ett och del två.

Morgonens internationella gäst var finska Salla Simukka. Hon är aktuell med första boken i en trilogi, Röd som blod. Det är en thriller vars uppkomst kom till i en bokaffär i Frankfurt. Salla kom på titlarna på alla tre böcker först och fick efter det jobba fram historierna. Till vardags är hon översättare och författare. Vi fick se några av översättningarna av Rött som blod. Det roliga var att den tyska översättningen är dubbelt så tjock som den finska (och svenska) och hon undrar hur det kommer sig. Rättigheterna till böckerna har sålts till hela 47 länder (!) vilket jag antar är en författares dröm.

Gunnar Ardelius är äntligen tillbaka med en ny ungdomsbok och som vanligt har den en supersnygg titel. Den heter Vill ha dig så illa. Likt Patriks bok handlar den om ett gäng ungdomar som precis har slutat gymnasiet och hur deras liv nu ter sig. Men i den här boken är en i gänget försvunnen! En rolig anekdot som Gunnar berättade var varför en av karaktärerna hete Jeppe. På en blogg hade det diskuterats varför Gunnars karaktärer alltid heter så konstiga namn och varför kunde de inte heta något vanligare, typ Jeppe. Och voilà nu heter en karaktär Jeppe.

Carolina Ståhlberg var ännu en av författarna från Kolik förlag denna morgon, även hon aktuell med ett seriealbum. Det heter Necropop och är en mangabok i något så ovanligt som fyrfärg. Vilket såg väldigt mäktigt ut på den bilder från boken som vi fick se. Carolina ritar serier till KamratPosten och Necropop är ett svar på en önskan att hon ska rita serier för lite äldre barn än de som läser KP. Där heter serien Bleckmossen.

Sist ut var Christina Wahldén som är aktuell med boken Villig. Den kan ses som Kort kjol 2.0, vilket var Christinas första bok och som har samma tema, det vill säga våldtäkt. Det här är en viktig bok på ett jobbigt tema. Trots att Kort kjol kom ut 1999 har den lånas ut massor med gånger på biblioteket senaste året. Säkerligen för att det är ett tema som berör och som ständigt, tyvärr, är aktuellt.   
Jag som dessvärre missar Bokmässan i år tycker att det här var ett mycket fint substitut då jag fick möjlighet att höra författare prata live om sina aktuella böcker. Det är också trevligt att vi får möjlighet att mingla både med författarna, förlagspersoner och andra besökare (där många av oss är bloggare). Tack för att jag fick komma Rabén & Sjögren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.