torsdag 25 september 2014

Ebbot Lundberg på Berwaldhallen

Berwaldhallen som är hem åt Sveriges Radios Symfoniorkester har en fin tradition numera att bjuda in svenska artister under parollen Svenska stjärnor. I början av september var det Ebbot Lundbergs tur att spela sina låtar tillsammans med symfoniorkestern och med Hans Ek som dirigent. Och vilken kväll det var, han spelade två kvällar och jag var på den andra kvällen. Gästartist var Agnes Carlsson. Det är så mäktigt när artisterna blir ackompanjerade med en stor orkester och instrument som vanligtvis inte spelas på en pop-/rock-/hiphopplatta. Ebbot var i sitt esse och full av energi och finurligheter. Jag njöt hela konserten igenom och ville inte att det skulle ta slut. Han spelade både nya låtar (som soloartist) och gamla godingar (covers och från The Soundtrack of Our Lives). Ebbot och Agnes gjorde samma duett som de gjorde i tv-programmet Så mycket bättre, nämligen You are the beginning. Den kan ni lyssna på här nedan. 
Jag hade hoppats och hoppats att han skulle köra Dansa på min grav, även den från Så mycket bättre men det gjorde han inte. Så jag lägger upp den här och lyssnar på den så här istället.

Det är superkul att Berwaldhallen öppnat upp för den här typen av konserter, för det var betydligt mer blandat i publiken den här kvällen än vad det brukar vara. Sådant gillar jag när en yngre målgrupp tar sig till väldigt traditionella kulturinstitutioner och publiken blir mer blandad både vad gäller ålder, etniskt rsprung och socio-ekonomiskt. Ett annat initiativ som Berwaldhallen har är Club Berwald. Det är en klubb för oss mellan 18 och 35 år. Vi får en gång i månaden ungefär gå på en konsert för endast 150kr (vilket är väldigt förmånligt) och efter konserten är det klubb uppe i baren. Jag brukar gå några gånger per år och kan varmt rekommendera detta. Medlemskapet är gratis. 

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Vet du om konserten i Berwaldhallen finns inspelad via Sveriges Radio?
    //Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan! Ja Sveriges Radio spelade in och sände konserten i P4 men den är nu nedplockad och går inte längre att lyssna på tyvärr. Den låg endast uppe i 30 dagar efter sändning.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.