tisdag 12 augusti 2014

Victoria Dahl x3

Jag har under våren sett Victoria Dahls böcker flimra förbi, jag har nog kollat upp dem på någon av nätbokhandlarna med men inte tagit det längre än så. Storyn har inte riktigt lockat mig, i alla fall inte den om bilmekanikern. Men så precis innan semestern så landade de tre böcker som hitintills har översatts till svenska på mitt hallgolv och vips var det slukade. Alla tre utspelar sig i den lilla staden Tumble Creek i närheten av Aspen, Orlando. De handlar alla tre om unga kvinnor och snygga män. Och alla tre kvinnor hamnar i någon slags knipa. De är delar av en serie men kan läsas fristående också.

Prata omkull mig!
I den här boken får vi träffa Molly Jennings. Hon har precis återvänt till Tumble Creek och är lite av ett mysterium, för ingen inte ens hennes familj vet vad det är hon försörjer sig på. Vad är det hon jobbar med egentligen? Jo hon skriver erotisk litteratur. När hon återvänder till sin födelseort så springer hon på stans polischef, hennes brors bäste vän, Ben Lawson. Den idétorka hon hade innan är nu ett minne blott. Åh Ben alltså han är så fin och omtänksam, jag gillar verkligen honom. Han hade gärna fått beskydda mig med om jag hade varit i behov av beskydd. Men nu är det Molly som gör det istället.

Kom och ta mig!
Det här är boken om bilmekanikern som jag nämnde ovan. Hon heter Lori Love och äger stans bilverkstad, bärgningsbil och ortsborna har alla möjliga teorier om henne. Och så finns där en herr Jennings, Quinn Jennings , arkitekt och bror till Molly. Lori ledsnar på sitt singelliv och är på jakt efter en sexpartner, inte kärlekspartner det är hon övertygad om och då finns Quinn där nära till hands. De ska bara ha lite skoj i sänghalmen, men så händer något som sätter allt på spel. Deras kravlösa relation är inte lika självklar längre.

Förför mig, förför mig!
Jag lyckades med konststycket att börja med den sista boken i serien men det gjorde inget i och med att det också fungerar fristående. Jane Morgan har lämnat det gamla jag bakom sig. Numera är hon en ordningsam, stram och totalfokuserad sekreterare åt Quinn Jennings på hans arkitektbyrå. Hon har även lämnat killar likt William Chase bakom sig och ska verkligen inte tända på sådan som han. Till råga på allt anklagas hennes lillebror för mord och vem är det då som står där redo att hjälpa till om inte Chase. Det här var helt klart min favorit i trion.

Victoria Dahl skriver rappt, roligt och hennes killar är varma, omtänksamma och rysligt läckra. Även om kvinnorna hamnar i knipa är de inga hjälplösa offer och det tycker jag om. Det är kärleksrelationerna jag tycker bäst om och hade till viss del kunnat vara utan spänningsdelen av böckerna, de blev nämligen lite långrandiga innan de fick någon upplösning och vi kunde gå vidare. Ett tips är att sprida ut läsningen av böckerna en aning för det kan bli lite tjatigt. Men de är väl värda att läsa speciellt bok ett och tre. Jag hoppas att förlaget översätter fler av Victoria Dahls böcker. 

2 kommentarer:

  1. Jag läste tvåan först och hade så låga förväntningar så jag blev positivt överraskad. Ser mest fram emot att läsa trean!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant och se vad du tycker när då läst sen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.