lördag 28 juni 2014

Sommartips: artiklar/blogginlägg att läsa

Dagens tips består av kortare texter att läsa, några av dem är roliga, vissa upplysande, andra intressanta och vissa igenkännande. Jag vet inte hur det är med er men jag är en person som samlar intressanta artiklar på hög och tänker att jag ska läsa dem, senare. Och det dr senare blir liksom inte av och så sitter jag där med artiklar som inte kändes så långa från början, det var mer tidsbrist som gjorde att det inte blev lästa, men som nu känns på tok för långa. Så nu när det är ledighet som gäller för de flesta tänker jag att det är ett bra läge att läsa några av de där artiklarna som har blivit till en egen mapp bland bokmärkena på datorn.
  • Lavender Lit
    I början av juni lanserades inprintet Lavender Lit och förläggaren där Sofia skrev ett mycket intressant och läsvärt inlägg om att vara i ungdomsbokens ringhörna, hear hear säger jag. Jag funderar på att skriva något själv om just ungdomsböcker och speciellt hur få jag upplever att det ges ut numera.

  • Rummet
    Detta fenomenala antirasistiska forum på nätet, som heter Rummet, där det går att läsa numera massor med intressanta texter. Jag finner en otrolig tröst i att det finns ett ställe där jag kan var trygg på nätet, läsa och kommentera mycket av det som händer runt omkring mig i samhället. Jag kan varmt rekommendera t.ex. Hårskolan.

  • Emily skriver om BookExpo America
    Bibliotekarien Emily Ringborg skrev ett fint inlägg om hennes besök på den amerikanska bokmässan BookExpo America. Hon skriver mest om ungdomsböcker/Young Adult/croossover och seminarier och liknande på det temat. Jag fick massor av boktips tack vare blogginlägget så läs det du också.

  • Lawen Mohtadi i Dagens Nyheter
    En otroligt skarp journalist vars krönikor jag tycker borde vara obligatorisk läsning är Lawen Mohtadis. Hon skriver varannan vecka i Dagens Nyheter och det är alltid bra. Hon iakttar samhället, analyserar och levererar sedan en knivskarp krönika. Jag önskar att hon fick ännu mer plats i tidningen. Påminner mig själv att jag måste läsa hennes bok om Katarina Taikon som heter Den dag jag blir fri, har inte hunnit det än.

  • Fråga bibliotekarien
    Allas vår favoritbibliotekarie Jenny Lindh svarar varje lördag på läsarnas bokfrågor varje lördag i Dagens Nyheter. Jag skrattar alltid högt vid min långfrukost. Mer Jenny Lindh åt folket säger jag, hon är så himla roligt och underfundig. Tänkt att få hänga med henne live, vilken ynnest. Som substitut läs i arkivet med hennes svar. 
Själv ska jag läsa de krönikor av Patrik Lundberg som jag har missat och läsa om de jag redan har läst. Patrik skriver kolumner regelbundet i Aftonbladet

2 kommentarer:

  1. Jag skrattar också alltid åt Jenny Lindh. Hon är så skarp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är oroligt underfundig! Mer Jenny Lindh åt alla!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.