tisdag 17 juni 2014

Mitt bultande hjärta

Bilden har jag lånat från bokus.se
Hur det är att vara fjorton år, full av liv och sedan tvingas omvärdera allt? Det vet Amanda. Hon är hurtig, glad och förälskad. Men så får hon plötsligt veta att hennes hjärta är för stort. Och det är inte på grund av känslorna hon har för David. Det här är en bok om första kärleken, om att vara ung och behöva ställa om och ställa in. I boken Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo får vi följa med på Amandas resa och omställningen från ung, frisk och förälskad till ung, sjuk och förälskad. Det här är inte en bok i samma liga som Innan jag dör eller The Fault in Our Stars men det är ändå en fin bok. Jag tycker det är fint beskrivet hur vi helt logiskt får följa med på den berg- och dalbanan som blir Amandas liv. Ena stunden är vi med på fest, känner pirret när David är i närheten och i nästa stund är vi med på en läkarundersökning med hennes otroligt oroliga föräldrar. För det är inte på bara ett sätt, hon är inte bara sjuk och inte bara förälskad. Det är allt på en och samma gång utan rangordning. 

Jag tyckte att det var en fin historia men blev besviken på slutet. Jag tycker att det gick för fort, var för tillrättalagt och onödigt. Det är inte så att slutet drar ner hela läsupplevelsen men det stör mig en aning. Roligt var det dock att läsa en ungdomsbok som utspelar sig i Norge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.