lördag 10 maj 2014

Bokkulturell i Göteborg

I veckan var jag nere i Göteborg i tjänsten då jag var på två konferenser. Efter att konferenserna var slut träffade jag två bloggkompisar för att vara lite kulturell. På onsdagen var jag och Anna på om dagarna går... och lyssnade på författarsamtalet med Hilary Mantel. Efter lite strul med uppkoppling inledningsvis var det ett mycket intressant samtal. Mantel är otroligt behaglig att lyssna på och Daniel Sandström var bra på att intervjua. Även om det var väldigt intressant samtal så betvivlar jag på att jag kommer att läsa böckerna (Wolf Hall och För in de döda) av den enkla anledningen att de är så himla tjocka och mitt tålamod just nu är begränsat. Det enda som var synd var att det var så få besökare där och lyssnade. Till skillnad från i Stockholm där samtalet kostade var det i Göteborg gratis. Jag blir alltid så ledsen när folk inte kommer på bibliotekens evenemang. Dels för att jag älskar bibliotek men också för att deras evenemang oftast är gratis och därmed möjliggör för fler att ta del av kulturutbudet i staden.

På torsdagen mötte jag upp Ingerun på Boktjuven för att dels besöka bokhandeln Bokskåpet och dels för att fika och prata lite. Det började med att jag tog fel på torg där vi skulle mötas, vi stod båda och sökte skydd för regnet i en busskur men på varsitt torg. Bokskåpet är en bokhandel med fokus på barn och ungdomsböcker och vilken liten pärla det var. Den påminner om min favorit i Stockholm Bokslukaren. Här fanns både leksaker, böcker och vackra vykort. Jag kunde inte hålla mig och köpte två böcker (Inte vatten värd och Min syster är i tusen bitar). Bokhandeln har olika evenemang och utställningar. På bilden kan ni se den utställning som sitter uppe just nu. Just nu finns även ett hörn med böcker från årets ALMA-pristagare Barbro Lindgren. Och inne i butiken finns en pelare som författare har signerat sina namn på. Det var väldigt trevligt att kunna hänga lite med några av bloggkompisarna jag har på västkusten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.