tisdag 26 november 2013

Nomineringar

Bilden har jag lånat från augustpriset.se
Jag har funderat lite krig det här med nomineringar och priser. Vissa priser är väldigt hemliga med vilka som är nominerade i förväg och tillkännager endast den som vunnit. Augustpriset tillkännager sina nomineringar ungefär en månad innan prisutdelningen går av stapeln. I tre av fyra kategorier kan allmänheten inte vara med och påverka vem det är som vinner. Och då undrar jag varför de tillkännager vilka som är nominerade?

Vi som inte sitter i juryn/är en av elektorerna kan ju inte vara med och påverka vilka som vinner. Det är en aspekt av det, att vilja vara med och påverka. Jag tänker mig en annan aspekt också och det är att kunna vara med och tippa vinnaren även om jag inte kan påverka. Nobelpriset är ju fullt av gissningar innan, vi har ingen aning om hur Svenska akademien tänker innan utan gissar och hoppas mest inför tillkännagivandet. Men när det gäller Augustpriset så kan vi faktiskt vara med och läsa de nominerade och på så sätt skapa oss en egen uppfattning om vem som borde vinna, även om vår röst inte bidrar till vinst. Jag tycker att den aspekten är intressant och till skillnad från Nobelpriset kan jag genom att veta vilka som är nominerade öka mina chanser att sedan kunna säga att jag har läst vinnaren. För i spelet kultur är det viktigaste väl att kunna plocka poäng? :-)

En annan del i detta är att de nominerade under en månad får rätt mycket publicitet (nåväl åtminstone fackboken och den skönlitterära som ibland verkar vara de enda två kategorierna när media rapporterar) och att detta kan öka försäljningen av deras verk. Vilket de på Akademiens shortlist inte kan på samma sätt då vi inte vet vilka de är. Att det säljs fler böcker är ju inte fel. Här får gärna förlagsfolk rätta mig om jag har fel att nomineringarna kan ge en ökad försäljning.

Jag undrar hur det kommer sig att vi får reda på de nominerade i förväg. Någon som vet?
Och vad tycker du om vi får de nominerade presenterade för oss en månad innan priset delas ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.