tisdag 26 november 2013

Cirkusloppor på rymmen

Bilden har jag lånat från norstedts.se
När jag var lite ska jag enligt min mamma varit väldigt förtjust i Elsa Beskows böcker, vilket min ömma moder inte alltid uppskattade. Nu förstår jag henne. Jag lånade hem Cirkusloppor på rymmen av Lena Sjöberg från biblioteket och i brist på egna barn att läsa högt för så läste jag den högt för min lillasyster. Hon är dock inte så liten längre, hon är 24 år. Och det är vid högläsningen av boken som jag nu förstår min mamma, den är likt Beskows böcker skriven på rim. Det är inte helt oproblematiskt att läsa det högt. För att det ska bli en bra och stämningsfull stund gäller det att hitta rytmen i texten och rimmandet. När väl det sitter så går det lättare men det blev något stakigt i början och det går inte att läsa på slentrian utan koncentrationen behöver vara påslagen hela tiden.

I och med att jag inte har några småbarn, inte jobbar på förskola eller i annat fall kommer i kontakt med småbarn regelbundet blir det inte heller av att jag läser böcker riktade till de riktigt små barnen. Därmed känner jag mig något ringrostig på att recensera barn/bilderböcker. För det är för länge sedan jag själv var barn och fick dessa böcker lästa för mig. Det jag uppskattade med Cirkusloppor på rymmen var dock de vackra illustrationerna och det facto att den är skriven på rim. Även om min syster var något skeptisk till storyn så köpte jag den omedelbart. Vad handlar den om då kanske ni undrar? Det är en stor och en liten cirkusloppa som befinner sig i Madrid. Där tar de sig fram bland allt vad en storstad har att erbjuda och det blir ett riktigt äventyr. Ibland är det lätt att glömma att det är en bilderbok riktad till små barn då de lever och beter sig som vilka vuxna på resa som helst. Men det är kanske också ett tecken på en bra bilderbok att en vuxen som läser den högt för ett barn också kan känna igen sig och få ut något av storyn.

Boken nominerades till Augustpriset med följande motivering (lånad från augustpriset.se):
Cirkusloppor på luffen, Lena Sjöberg, Rabén & Sjögren
Två små vagabonder kommer till Madrid i denna melodiskt rimmande äventyrshistoria. Med detaljrika bilder där perspektiven skiftar och färgerna harmonierar med stämningslägena, berättar Lena Sjöberg om tryggheten i att vara två i den stora, vida världen, och om att aldrig tappa hoppet, även om man är en liten loppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.