måndag 21 januari 2013

Basket för hela slanten

Turk & Ayla (pocket) Sista skottet (pocket)
När jag läst klart Hungerspelens första del behövde jag ny läsning och valde då de två böcker av Niklas Krog som jag fått i julklapp nämligen Turk & Ayla samt Sista skottet. Det var två lättsamma böcker som jag klämde av på två kvällar. De handlar båda om basketspelande Turk (som egentligen heter Mattias) och Ayla. Den ena är från rika Bromma och den andra från Rinkeby båda förorter till Stockholm men väldigt olika socioekonomiskt. De spelar basket och  första boken spanar de på varandra i idrottshallar runt om i Stockholm och i andra boken är de på samma basketläger. De lever i två olika världar och det enda som förenar dem är kärleken till basketen.

Förutom att det var en realistisk relationsbeskrivning speciellt osäkerheten hos Mattias så blev jag grymt sugen på att börja idrotta igen efter att ha läst dessa två böcker. Min egen idrotts karriär började med friidrott när jag var i sjuårsåldern, för att sedan övergå till orientering i mellanstadiet och från högstadiet och upp till gymnasiet spelade jag innebandy (då jag skadade knät och efter det inte har lagidrottat utan tränat på egen hand).

Dessa två böcker är perfekta för unga som vanligtvis inte läser så mycket och till dem som älskar sport. De är snabba att komma in i och ett stort plus är att de beskrivs från både Ayalas och Turk/Mattias perspektiv genom att de berättar vartannat kapitel.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag har läst något utdrag ur någon av de här böckerna. Kan det ha funnits med i något nationellt prov kanske? De verkar bra i alla fall.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.