torsdag 13 december 2012

13 december

Bilden har jag lånat från novellix.se
Idag är det lucia-dagen och jag har läst Ett dockhem av August Strindberg. Detta är min första strindbergläsning och jag var förvånad att det gick så lätt att läsa honom. Novellen handlar om kaptenen Wilhelm och hans hustru. De är ifrån varandra mycket då han är ute på havet och i början av novellen åker hon och möter upp honom när han kommer till fastlandet så de kan spendera tid tillsammans. Men sedan kommer det barn i vägen och hon blir mer hemmavid. Han uppmuntrar då henne att skaffa ett kvinnligt sällskap, en väninna. Vilken hon gör men han hade ingen aning om att det skulle gå som det går...

Dagen till ära blir dagens jullåt en luciasång, nämligen Sankta Lucia

2 kommentarer:

  1. Första gången jag läste Strindberg blev jag också förvånad (och positivt överraskad) över att han var så pass lättläst.

    Hoppas du får en fin helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet kanske att jag läser mer av honom :-)

      Tack detsamma!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.