torsdag 25 oktober 2012

Eskilstuna konstmuseum

Jag är uppväxt i den sörmländska skogen (alltså ca 11mil sydväst från Stockholm). Vår närmsta stad har alltid varit Eskilstuna och när jag var hemma och hälsade på mamma i slutet på september var hon och jag in till stan som vi säger. Då besökte vi konstmuseet där, Eskilstuna konstmuseum. Vi skulle titta på utställningen om Lovisa Burfitt, ja resten av utställningarna också för den delen. En av de bästa sakerna med konstmuseet där är att det är gratis och ligger i en väldigt mäktig lokal i gamla industriområdet Munktell i Eskilstuna.

Lovisa Burfitt
Den här utställningen förflyttade en till Paris, både genom musiken som spelades i bakgrunden och de vackra parisskildringar som fanns utställda. Det var primärt vackra kvinnor i underbara kreationer i parismiljö. Jag blev helt förälskad och ville ha med mig nästan alla tavlor hem. Lovisa Burfitt är en otroligt skicklig konstnär. För er som inte har råd med hennes tavlor kan köpa en karta med frimärken som hon har illustrerat.
T Skriv 4st 1100Illustration av Lovisa Burfitt

Bilden till v. har jag lånat från eskilstuna.se/konstmuseum och bilden till h. har jag lånat från posten.se

Tommi Toija
Det var ett rum med små figurer som skrämde min mamma så dant att hon gick ut. Tommi Toijas lerfigurer tycker jag var fantastiska och väldigt gripande. Visst det såg lite läskiga ut men jag tyckte mycket om dem ändå. Utställningen heter Strangers och behandlar människors utanförskap.
Verk av Tommi Toija
Bilden har jag lånat från eskilstuna.se/konstmuseum   
 Julius Popp
 En av de coolaste saker jaghar sett stod Julius Popp för och det var hans maskin som droppade ut bokstäver. Det är väldigt svårt att förklara så ni gör bäst i att titta på videon här (den har jag lånat från museets facebooksida, länk)


Utställningarna stänger dessvärre nu på söndag den 28 oktober så ni kanske inte hinner till museet och se dem. Men håll utkik efter alla tre konstnärer om de ställer ut någonstans nära er, för de är väl värda att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.