söndag 7 november 2010

Boktips

Bild lånad av adlibris.se
Johanna Lindbäck på Bokhora har bedyrat sin beundran för Katarina von Bredow mer än en gång. Och eftersom jag gillar Johanna Lindbäck och hennes boktips (och egna böcker) så blev jag väldigt glad när jag i våras hittade en av von Bredows böcker på Myrorna i Norrköping. Igår eftermiddag hade jag tråkigt och bestämde mig för att skippa de andra böckerna jag håller på med och börja på något nytt. Då plockade jag fram Räcker det om jag älskar dig? Den var så medryckande och bra att jag läste ut den samma kväll.

Den handlar om Fanny och hennes liv. Hon är tillsammans med Johan alias Mr Perfect, har en mamma som har det svårt med spriten och en bästa vän som heter Alexandra. Allt verkar så bra men så faller det. Mr Perfect kanske inte är så perfekt längre, det går utför med mamma och bästa vännen går det inte längre att anförtro sig åt. Men då finns han där, läraren, Finn. Som sagt jag sögs in i det och tyckte verkligen om det jag läste. Om von Bredow håller samma klass i sina andra böcker kan jag inte vänta tills jag får läsa något av henne igen. Jag älskar ungdomsböcker och det här var ett praktexempel på hur en bra ungdomsbok ska skrivas. Om det nu ska göras en indelning mellan vuxen och ungdom, för jag tänker inte sluta läsa ungdomsböcker trots att ag blir äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.