tisdag 4 maj 2010

London

Jag kom iväg till London, därav tystnaden här. Jag skulle kunna skriva så mycket om hur resan var. Det var helt underbart, vädret, det jag såg, maten och stämningen. Väljer att göra en liten lista på sådan jag kan rekommendera till er om ni ska besöka London. Alla tips är gratis och lättillgängliga.1. Ta en promenad längst South Bank och Queens Walk. Och se både House of Parliament/Big Ben, London Eye, Tower Bridge och Tower of London
Jag ägnade en hel dag åt att strosa längst floden. Solen sken, det var liv och rörelse men även lugn och ro. Det gick att sevärdheter utan att trängas. Jag gick inte in/åkte upp i några av sevärdheterna men fick ändå ut mycket av att gå förbi dem. Nu kan jag checka av det från min lista.
2. Tate Modern
Jag älskar Tate Modern. Det var som Moderna Museet i Stockholm fast större och bättre. Det är del två av Tate och mycket bättre än Tate Britain som jag också besökte. Deras butiksshop ska vi inte tala om. Jag hade kunnat handla hur mycket som helst och massor av konst- och designböcker.
3. National Gallery
Är som vårt Nationalmuseum i Stockholm men även det mycket större. Jag har läst Konstvetenskap vid Stockholms Universitet en gång i tiden och det var som att gå in i en av alla konstböcker jag har. Här fanns massor av de verk som jag bara sett på bild innan, i original. Jag var där i mer än 4 timmar. Kommer helt klart besöka igen. Och precis som Tate är det gratis att besöka.4. Camden Market
Vi åkte dit en lördag och det är då marknaden ska besökas. Här finns ett myller av människor, försäljare, matstånd och krafs/saker till försäljning. Det är inte bara struntsaker som säljs och många trender börjar just här. Vig en hel förmiddag till marknaden om du vill hinna se allt.
5. Regent's Park
En av Londons alla parker är Regent's Park. Den ligger väldigt nära Camden och var perfekt för oss att vila fötterna och lukta på alla fina blommor. Jag blev nästan arg på att det var så vackert och att det inte finns sådana parker i Stockholm. Där vinner Köpenhamn över Stockholm de har fattat det där med park inne i stan.

6. HMV och Waterstones
Om du vill spendera pengar i London ska du förutom mat lägga dem på böcker, skivor och film. Det är så mycket billigare än i Sverige. Jag la halva min budget på böcker, film och skivor (helt oplanerat). De två största och bästa butikerna inom detta är HMV och Waterstones. Jag var ett flertal timmar i båda butikerna och hade så svårt att väja vad jag skulle köpa. Hade jag kunnat hade jag köpt med mig tio gånger så mycket som jag gjorde. Kommer bli stammis där om jag bor i stan någon gång.

7 och 8 Mat
Jag fick upp ögonen för japansk mat när jag var i London. Så fräsch och gott. Satsuma vid Soho och Wagamama som finns överallt i stan är två mycket prisvärda ställen.

9 och 10 Promenad och folk
London är verkligen en härlig smältdeg. Jag kände mig så hemma i stan. Det var liv och rörelse, vänliga människor, mycket att titta på. Och det bästa av allt att så många olika sorters människor kan samsas sida vid sida på ett sätt som inte finns i Sverige. Att bara ta en dag och ströva runt på gator och torg ger så mycket inspiration och idéer. Undvik Oxford Street dock.

Bilderna är mina egna.

4 kommentarer:

  1. Härligt! :) Visst var HMV och Waterstone rena himmelriket?!

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag jättesugen på att åka dit, det var alldeles för länge sedan. Och ja, HMW är himmelriket, det var där vi köpte alla Mupp- och Johnny Deppfilmer :-)

    SvaraRadera
  3. fin guide! jag ska till london om några veckor, älskar också staden!

    SvaraRadera
  4. Jo: Jag blev helt till mig och hade så svårt att bestämma mig för vad som skulle få följa med hem.

    Miss E: Jag med. Vill åka dit igen, nu

    Karin: Åh ta mig med ;-) Eller ännu bättre ta mig med till Boston.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.